چارچوبی برای تحقق تعالی بازاریابی دیجیتال با استفاده از قدرت فناوری پردازش زبان طبیعی: از اصول تا ارزیابی کارایی

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

مساله. در زمینه بازاریابی دیجیتال، استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP) به منظور بهبود عملکرد و استراتژی‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. با افزایش حجم داده‌ها و پیچیدگی محتواهای مختلف، نیاز به ارزیابی دقیق تر و بهینه تر عملکرد و استراتژی‌ها با استفاده از این فناوری احساس می‌شود.

روش. در این تحقیق، یک رویکرد تحقیقی ترکیبی به کار گرفته شده است که شامل بررسی مطالعات پیشین، تحلیل محتوا و استخراج چارچوب تحقیقاتی برای کاربردهای پردازش زبان طبیعی در بازاریابی دیجیتال می‌شود.

یافته. نتایج این تحقیق شامل ارائه چارچوب و نقشه راه تحقیقاتی برای کاربردهای نویدبخش NLP در بازاریابی دیجیتال برای کمک به محققان علاقه‌مند برای کشف فرصت‌های مرتبط با NLP در بازاریابی دیجیتال است. این چارچوب به کاربردهای مختلف NLP در بازاریابی، از جمله تجزیه‌وتحلیل احساسات، پروفایل شخصیت و ربات‌های گفتگو بر اساس تعیین دقیق ورودیها و خروجیها می‌پردازد. همچنین، شناسایی معیارهای مستقیم و غیرمستقیم برای ارزیابی عملکرد و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، و تأکید بر استفاده از ترکیب معیارهای کمی و کیفی در ارزیابی‌ها است. در نهایت در چشم‌اندازی به آینده‌ی NLP در بازاریابی دیجیتال، رویکردهای مبتنی بر مدل‌های زبانی از پیش آموزش دیده و کاربردهایی مانند یادگیری بازنمایی چندوجهی پوشش داده می‌شوند.

نتیجه‌گیری. این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از NLP در بازاریابی دیجیتال می‌تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد و استراتژی‌ها داشته باشد. با تأکید بر ارزیابی دقیق تر و بهینه تر عملکرد و استراتژی‌ها، این ابزارها می‌توانند به کاربران کمک کنند تا به صورت سریع‌تر و با تصمیماتی بهینه‌تر عمل کنند و عملکرد خود را بهبود بخشند. علاوه بر این، استفاده از ترکیب معیارهای کمی و کیفی در ارزیابی‌ها، اطلاعات دقیق تری را فراهم می‌کند و این امکان را به ما می‌دهد که به طور جامع‌تری و بهتری عمل کنیم. با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه NLP و بازاریابی دیجیتال، این تحقیق می‌تواند نقطه عطف و روشنگری در بهبود استراتژی‌ها و عملکرد در این حوزه به حساب آید.

نوآوری. نوآوری این تحقیق در ارائه یک چارچوب جامع برای ارزیابی عملکرد و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال بر اساس درک واکنش مشتریان و اتخاذ تصمیمات بهینه، و همچنین تأکید بر ترکیب معیارهای کمی و کیفی در این ارزیابی‌ها است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Framework for Realizing Digital Marketing Excellence Using the Natural Language Processing Technology: From Principles to Performance Evaluation

نویسنده [English]

  • maryam nooraei abadeh
Islamic azad university
چکیده [English]

Abstract: The increasing importance and proliferation of data has provided a unique opportunity and a new lens to study human communication in many business and marketing applications. Developments in the field of digital marketing have changed dramatically due to the use of artificial intelligence and natural language processing. The use of natural language processing (NLP) in digital marketing significantly enhances various aspects of marketing strategies by automating and optimizing communication and content creation, among other things. This article examines the intersection of natural language processing and digital marketing and shows how NLP technologies can increase the effectiveness of marketing strategies. In this paper, a framework and research roadmap for promising applications of NLP in digital marketing is presented to help interested researchers explore opportunities related to NLP in marketing. This framework addresses various applications of NLP in marketing, including sentiment analysis, personality profiling, and chatbots based on the precise determination of inputs and outputs. Also, two categories of key criteria are provided to evaluate performance and strategies and make changes and improve performance by understanding customers' reactions and making quick optimal decisions. Finally, challenges and potential future developments in this field are discussed, and in a vision for the future of NLP in digital marketing, approaches based on pre-trained linguistic models, and transfer learning for new tasks such as automatic text generation and multimodal representation learning is covered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital marketing
  • natural language processing
  • text analysis
  • digital age

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 19 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1403