ارائه الگوی بازاریابی ویدیویی در شبکه های اجتماعی

نوع مقاله : استخراج از رساله دکتری

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران

3 گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران

4 گروه تحقیقات علوم اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

هدف:
هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی بازاریابی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی است. شناسایی عوامل مرتبط و ارتباط بین آن‌ها به منظور ارتقا اثر بخشی این حوزه از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از اهداف فرعی این مطالعه بشمار می‌آیند
روش شناسی:
این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش، با استفاده از روش تحلیل محتوا می‌باشد. داده‌های این تحقیق با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته جمع‌آوری شده است. جامعه پژوهش 27 نفر از خبرگان و فعالان حوزه بازاریابی در ایران بودند که 3 نفر از صاحب نظران این حوزه بشکل هدفمند شناسایی شده و سایرین بنا بر روش گلوله برفی و معرفی مصاحبه شوندگان اولیه، انتخاب شدند. در نهایت پس از استخراج مقوله‌های اصلی و فرعی، الگوی پارادایمی بازاریابی ویدیوی در شبکه‌های اجتماعی ایران مشخص شد.
یافته‌ها:
یافته‌های ناشی از تجزیه و تحلیل 194 کد اولیه در قالب 75 کد گزینشی، نشان دادند که حداقل هشت مولفه اصلی، الگوی بازاریابی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند. این هشت مولفه کلیدی عبارتند از: 1) عوامل فردی، 2) عوامل اجتماعی، 3) عوامل محتوایی، 4) عوامل رسانه‌ای، 5) نگرش، 6) جذابیت‌های هیجانی، 7) جذابیت‌های منطقی و 8) جلب توجه.
نتیجه گیری:
نظر به اهمیت و جایگاه رسانه‌های اجتماعی در اثربخشی برنامه‌های بازاریابی بویژه بازاریابی ویدیویی و نقش تعیین کننده‌ای که توسعه اینترنت در پیشبرد این برنامه‌ها دارد، ارائه الگویی برای شناسایی مولفه‌های مهم در بازاریابی ویدیویی بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود. اگر چه تاکنون مولفه‌های متعددی از این حوزه توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است با این حال الگوی واحدی برای معرفی آن‌ها در قالب مجموعه‌ای یکپارچه، مورد اهتمام قرار نگرفته است. هر چند بطور قاطع نمی‌توان اهمیت هر یک از مولفه‌ها را در مقایسه با سایرین مشخص و رتبه‌بندی کرد با اینحال می‌توان گفت: مجموعه مولفه‌های تاثیر گذار بر بازاریابی ویدیویی به واسطه دو مولفه کلیدی و تعدیل کننده تحت عنوان "جذابیت هیجانی" و "جذابیت عقلانی" از طریق "جلب توجه" مخاطبان بر اثربخشی بازاریابی ویدیویی تاثیر گذارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Video marketing model in social media

نویسندگان [English]

  • payam paslari 1
  • Moohan Mohammadi 2
  • saeed moradpour 3
  • sadegh masjoodi 4
1 Assistant Professor, Business Management Department, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
2 Department of Management, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.
3 Department of Management, Bandar Abbas branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
4 Department of Neuroscience, Faculty of Medicine, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Abstract

Backgrounds and objectives:

The main purpose is to provide a qualitative video marketing model in the field of social media in IRAN. Identifying related factors and the relations between them in order to improve the effectiveness of this field of marketing in social networks are among the sub-objectives purposes of this article.



Methodology:

This research is applied in terms of purpose, in terms of qualitative approach and in terms of research implementation method, using content analysis method. The data of this research has been collected by conducting semi-structured interviews. The statistical population included 27 experts and activists in the field of marketing in Iran, of which 3 experts in this field were identified purposefully and the others were selected based on the snowball methodology. Finally, after extracting the main and sub-categories, the video marketing paradigm in Iran's social media was determined.



Findings:

The research findings from the analysis of 194 primary codes in the form of 75 selective categories illustrated that at least eight components of video marketing in social media. These keys are: 1) individual factors, 2) social factors, 3) content related factors, 4) media factors, 5) attitude, 6) emotional appeals, 7) rational appeals, 8) attention.



Conclusion:

In terms of importance role of social media in the field of marketing programs, especially video marketing, providing a model for identifying components in video marketing is very important. Although several components of this field have been identified, however, a single model to develop an integrated collection has not been considered. Although each of these components cannot be determined and ranked arguably in the way of compared manner, but it can be said that the effectiveness video marketing comes through two important- moderating keys: "emotional appeal" and "rational appeal" which affect the video marketing through "attention".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Video marketing
  • social media
  • effectiveness