جذب هوش تجاری: تأثیر فشارهای خارجی و تعهد رهبر ارشد در طول بحران همه گیر

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مدیریت کسب و کار گرایش استراتژی، دانشگاه پیام نور،البرز مرکز کرج، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران/مدیرمالی شرکت پدید آورندگان جم

چکیده

هوش تجاری (BI) اغلب به عنوان یک تغییر دهنده بازی به ویژه در طول بحران همه گیر مطرح شده است. اگرچه اکثر مدیران با BI آشنا هستند و موافق هستند که باید در سراسر سازمانشان عملیاتی شود، BI در سراسر سازمان های پذیرنده به خوبی جذب نشده است. این مطالعه که ریشه در نظریه‌های نهادی و رده بالایی دارد، یک مدل نظری را با هدف تبیین همسان سازی BI پیشنهاد می‌کند. برای جمع‌آوری داده‌ها، 174 پاسخ‌دهنده را که موقعیت‌های رهبری را از 174 شرکت تولیدکننده قطعات خودرو در هند داشتند، بررسی کردیم. یافته ها نشان می دهد که عوامل هنجاری و تقلیدی (اما نه اجباری) به طور قابل توجهی بر تعهد رهبر ارشد به ابتکارات BI تأثیر می گذارد. ما دریافتیم که تعهد رهبران ارشد بر جذب BI از طریق پذیرش و عادی سازی تأثیر می گذارد. مطالعه ما تلاشی برای پرداختن به فراخوان های تحقیقاتی قبلی مرتبط با جذب هوش است. یافته‌های این مطالعه، محققان مدیریت اطلاعات را از طریق تحقیقات مبتنی بر نظریه در مورد پدیده‌های مربوط به انتشار BI پس از پذیرش در طول یک بحران همه‌گیر، آگاه می‌سازد. پزشکان می‌توانند از نتایج مطالعه ما برای طراحی خط‌مشی‌های خود استفاده کنند که به جذب BI کمک می‌کند تا مزایای پیش‌بینی‌شده به طور کامل در یک زمان نامشخص محقق شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Assimilation of business intelligence: The effect of external pressures and top leader commitment during pandemic crisis

نویسندگان [English]

  • zahra otadi 1
  • Naser Bbabazadeh Baei 2
1 Master student, Business Management, Strategy Orientation, Payame Noor University, Alborz, Karaj, Iran
2 Master of Business Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The business intelligence (BI) has been often touted as a game-changer especially during the pandemic crisis. Although most managers are familiar with BI and agree that, it should be operationalized across their organizations. The BI is not well assimilated throughout adopting organizations. Rooted in institutional and upper echelon theories, this study proposes a theoretical model aimed toward explaining BI assimilation. We surveyed 174 respondents occupying leadership positions from174 auto-components manufacturing firms in India to gather data. The findings suggest that normative and mimetic (but not coercive) factors significantly influence top leader’s commitment to the BI initiatives. We found that the commitment of the top leaders influences the assimilation of BI via acceptance and routinization. Our study is an attempt to address the previous research calls related to BI assimilation. The findings of the study inform the information management scholars via theory- based research on phenomena related to post-adoption BI diffusion during a pandemic crisis. Practitioners can utilize the results of our study to design their policies that help assimilate BI such that forecasted benefits can be fully realized during an uncertain time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business intelligence Institutional theory Business intelligence assimilation Leadership COVID
  • 19
احمد، ا،. و حسین، م.ال. .(2018) جذب سیستم های هوش تجاری :نقش واسطه ای فرهنگ دانش سازمانی. کنفرانس تجارت
الکترونیک، خدمات الکترونیک و جامعه الکترونیک )صص 491-480(. چم: اسپرینگر .
.(2019) .M ,Waheed & ,WH ,DeLone .,G ,Vaia .,N ,Ainدو دهه تحقیق در مورد پذیرش، استفاده و موفقیت سیستم
هوش تجاری -مروری بر ادبیات سیستماتیک .سیستم های پشتیبانی تصمیم، 125 ، ماده 113113 .
آرمسترانگ، جی اس، و اورتون، تی اس .(1977) برآورد سوگیری بدون پاسخ در نظرسنجی های پستی مجله تحقیقات بازاریابی،
.402-396 ،)3( 14
Audzeyeva، A،. Hudson& ، .)2016 (.Rچگونه در مرحله پس از پیاده سازی از یک برنامه هوش تجاری بیشترین بهره را
ببرید ؟ تغییر ساختار عمیق در یک بانک خرده فروشی بریتانیا. مجله اروپایی سیستم های اطالعاتی، 25 (1)، .46-29
بالمی، MA، Ghosh، S،. وHora ، .)2014 (.Mتاثیر ساختار شبکه تامین بر نوآوری شرکت مجله مدیریت عملیات، 32 (6)،
.373-357
باکو، وی، و چوی، تی .(2013) قفس آهنی در معرض: فشارهای سازمانی و ناهمگونی در سراسر زنجیره تامین مراقبت های
بهداشتی مجله مدیریت عملیات، 31(6)، .439-432
بو زی ج،K ،. وDimovski ، .)2019 (.Vهوش تجاری و تجزیه و تحلیل برای خلق ارزش :نقش ظرفیت جذب مجله بین المللی
مدیریت اطالعات، 46 ، 93 – .103
براون، دی اچ، و کائوکیتیپونگ، ال. .(2009) اندازه و پیچیدگی نسبی: استفاده از تجارت الکترونیک در شرکتهای گردشگری
کوچک و متوسط در تایلند. مجله مدیریت اطالعات سازمانی، 22 (1/2)، .231-212
برایس، سی، رینگ، پی، اشبی، اس،. و واردمن، جی کی .(2020) تاب آوری در برابر عدم قطعیت: درس های اولیه از همه گیری
-19.COVIDمجله تحقیقات ریسک، 23 7) -(،8 .887-880
 :نشده مشاهده متغیرهای با مدلها تحلیلEF (1981). ، Borgattaو ،GW ،Bohrnstedt ،JP ،McIver ،EG ،Carmines
تحلیل ساختارهای کوواریانس. سنجش اجتماعی :مسائل جاری )صص 115-65(.80،
.(2020) .Z ,Lin & .,Y ,Chenقابلیت های هوش تجاری و عملکرد شرکت :مطالعه ای در چین مجله بین المللی مدیریت
اطالعات مقاله 102232 .
چن، دی کیو، پرستون، دیاس، و سوینک، ام. .(2015) چگونه استفاده از تجزیه و تحلیل داده های بزرگ بر ایجاد ارزش در
مدیریت زنجیره تامین تاثیر می گذارد .مجله اطالعات مدیریت سیستم ها، 32 (4)، .39-4
چین، .(1998) WWتفسیر: مسائل و نظرات در مورد مدل سازی معادالت ساختاری.
.Xvii – (1), Vii MIS, 22 فصلنامه
چین، دبلیو دبلیو، تاچر، جی بی، و رایت، .(2012) RTارزیابی سوگیری روش رایج:
مشکالت با تکنیک .ULMC فصلنامه 36 ,MIS 1003 ,)3– (1019 .
چرچیل، GA، جونیور .(1979) پارادایم برای توسعه معیارهای بهتر ساختارهای بازاریابی .مجله تحقیقات بازاریابی، 16 (1)، -64
.73
کوهن، .(2008) BHتوضیح آمار روانی .جان ویلی و پسران .