تأثیر مدیریت تجربه کامیابانه مشتریان نسل Z در بانکداری الکترونیکی(مطالعه موردی : بانک تجارت)

نوع مقاله : استخراج از رساله دکتری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

3 دانشکده علوم تربیتی و مشاوره (مدیریت و حسابداری، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

چکیده

این تحقیق طراحی مدل عوامل تأثیرگذار بر مدیریت تجربه کامیابانه مشتریان نسل Z  در بانکداری الکترونیکی (مطالعه موردی : بانک تجارت) می باشد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ از حیث نوع داده، کمی و برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری داده ها و یا ماهیت و روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، درپژوهش حاضر به منظورتجزیه وتحلیل داده‌های حاصل از پرسشنامه، متناسب با نیاز آماری از نرم‌افزار SPSS.V24 و pls.V3 Smart می باشد و نمونه آماری مشتریان نسل z بانک تجارت بودند که به طور مستمر از خدمات بانکداری الکترونیکی این بانک استفاده می کردند و با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای به تعداد 300 نفر انجام گرفت. نتیجه تحقیق نشان داد، ویژگی‌های محیطی از جمله ادراک مشتری از سیستم خدمات، عوامل فردی، و امکانات نرم‌افزاری بر تجربه مشتریان تأثیر می‌گذارند. درک بهتر از نیازها، سطح آشنایی و توانمندی فناوری، و شخصی‌سازی خدمات می‌تواند تجربه مشتریان را بهبود بخشد و به سازگاری بیشتر آن‌ها با سیستم‌ها و خدمات بانکی کمک کند. با توجه به تمامی این موارد، مدیریت تجربه کامیابانه مشتریان نسل Z در بانکداری الکترونیکی نیازمند ترکیب همه این عوامل است. با بهبود شرایط و ویژگی‌های مشتریان، فراهم آوردن بسترهای تأثیرگذار مناسب، ارائه امکانات نرم بهبود یافته، مدیریت عوامل مداخله‌گر به صورت مناسب و توجه به ویژگی‌های محیطی، می‌توان به تجربه کامیابانه مشتریان نسل Z در بانکداری الکترونیکی دست یافت و به موفقیت در این حوزه دست پیدا کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of managing the successful experience of generation Z customers in electronic banking(Case study: Tejarat Bank)

نویسندگان [English]

  • Ebrahim KazemPour 1
  • Kiumars Arya 2
  • koroush parsamoein 3
1 Doctoral student of Business Administration, Marketing major, Department of Management, Roudhan Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Business Management, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
3 Faculty of Educational Sciences and Counseling (Management and Accounting), Islamic Azad University, Roudhen Branch, Roudhen, Iran
چکیده [English]

This research is to design a model of influencing factors on managing the successful experience of generation Z customers in electronic banking (case study: Tejarat Bank). research method according to the purpose, applied; In terms of data type, it is quantitative and according to the time of data collection, it is cross-sectional and according to the method of data collection or the nature and method of descriptive-survey research. A researcher-made questionnaire was also used to collect data. In this study, in order to analyze the data obtained from the questionnaire, it is suitable for the statistical needs of SPSS.V24 and pls.V3 Smart software, and the statistical sample was generation z customers of Tejarat Bank. They were continuously using the electronic banking services of this bank and it was done with a multi-stage random sampling method of 300 people. The result of the research showed that the environmental characteristics, including the customer's perception of the service system, individual factors, and software facilities affect the customer experience. A better understanding of needs, level of technology familiarity and capability, and personalization of services can improve customer experience and help them become more compatible with banking systems and services. Considering all these things, managing the successful experience of Generation Z customers in electronic banking requires combining all these factors. By improving the conditions and characteristics of customers, providing suitable influential platforms, providing improved soft facilities, managing intervening factors appropriately and paying attention to environmental features, it is possible to achieve a successful experience of generation Z customers in electronic banking and achieve success in this field. Found

کلیدواژه‌ها [English]

  • Successful experience management
  • generation Z customers
  • electronic banking