مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی در بانکداری هوشمند

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی ، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران

چکیده

در این مطالعه تحقیقاتی که در سال 1402 در معاونت فناوری اطلاعات بانک ملی تهران انجام گرفته است، تلاش بر آن بوده تا با استناد به نقش قاطع تعهد سازمانی، پدیده ای نوین در قالب مدل علی مسئولیت اجتماعی سازمانی را تبیین و تدوین نمود. محقق با بهره‌برداری از رویکرد حاضر، به جستجوی درک درست و عمیقی از مفاهیم مرتبط پرداخته است، در حالی که مطالعه موردی شامل تامین نمونه‌ای از ۲۰۰ شاغل در واحد مربوطه می‌شود که از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیده‌اند.طراحی دقیق ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامه‌های تخصصی، از جمله پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای مدیریت ابداعی کرم دخت (۱۳۹۰)، شاخص‌های عملکرد سازمانی مستخرج از مدل اچیو، توسط رحمانی و رجب دری (۱۳۹۵)، مقیاس مسئولیت اجتماعی توسط گیو هیومین و کریس ریان (۲۰۱۱)، ابزار فرهنگ سازمانی از دنیسون (۲۰۰۰) و ساختار تعهد سازمانی، به تدوین میر و آلن (۱۹۹۷) بود.استفاده ماهرانه از نسخه ۲۴ نرم‌افزار IBM AMOS در تحلیل داده‌ها می‌تواند نشان‌گر دقت عمل و پیچیدگی تحلیل‌های آماری این تحقیق باشد. یافته‌های حاصل از برازش مدل، این فرضیه را که تعهد سازمانی بر مسئولیت اجتماعی تاثیرگذار است تایید کرده و با ارزش P برابر با 0.003، این ارتباط را در سطح معناداری قرار داده است. علاوه بر این، مشخص گردید که متغیرهای فرهنگ سازمانی، عملکرد سازمانی و اخلاق مدیریت نیز دارای تاثیرات معتنابهی بر مسئولیت اجتماعی هستند که این نیز با مقدار P ارزشمند 0.001 مورد تایید قرار گرفته است. این داده‌ها، به صورت قاطع اهمیت تعهد سازمانی را در تقویت اصول و ارزش‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی در میان کارکنان بیان می‌کنند. افزون بر این، نتایج به دست آمده بیانگر آن هستند که فرهنگ مؤثر سازمانی به عنوان بستری حمایت‌کننده برای افزایش عملکرد سازمانی و زمینه‌سازی برای رفتار اخلاقی در میان مدیران عمل می‌نماید.فرضیه‌ها و مدل‌های تحقیق با استفاده از روش‌های پیشرفته ساختاری معادلات مدل‌سازی تهیه شدند، جایی که تحلیل مسیر و تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرها مورد اکتشاف قرار گرفت. این رویکرد، دیالکتیک بین تعهد سازمانی و مولفه‌های تاثیرگذار بر مسئولیت اجتماعی سازمانی را به‌صورت علمی و کاربردی شرح داده و پیوندهای معناداری میان آن‌ها آشکار ساخته است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Social responsibility and organizational commitment in smart banking

نویسنده [English]

  • hajieh rajabi farjad
Associate Professor Department of Human Resource Management, Faculty of Organizational Resources, Amin Police Universitys, Tehran, Iran
چکیده [English]

In this research study, which was conducted in 1402 in the information technology department of the National Bank of Tehran, an attempt was made to explain and formulate a new phenomenon in the form of a causal model of organizational social responsibility, based on the decisive role of organizational commitment. Using the present approach, the researcher has searched for a correct and deep understanding of the related concepts, while the case study includes providing a sample of 200 employees in the relevant unit, who were selected through available sampling method. The precise design of measurement tools includes questionnaires specialized, including the questionnaire of professional ethics of innovative management by Karam Dokht (2010), organizational performance indicators extracted from the Achio model, by Rahmani and Rajab Dari (2015), the social responsibility scale by Gio Hyomin and Chris Ryan (2011), the organizational culture tool from Denison (2000) and the structure of organizational commitment was compiled by Mir and Allen (1997). The skillful use of IBM AMOS software version 24 in data analysis can indicate the accuracy and complexity of the statistical analysis of this research. The findings of the model fit confirmed the hypothesis that organizational commitment affects social responsibility and placed this relationship at a significant level with a P value of 0.003. In addition, it was found that the variables of organizational culture, organizational performance and management ethics also have significant effects on social responsibility, which is also confirmed with a valuable P value of 0.001. These data decisively express the importance of organizational commitment in strengthening the principles and values related to social responsibility among employees. In addition, the obtained results indicate that an effective organizational culture acts as a supportive platform for increasing organizational performance and creating a context for ethical behavior among managers. Research hypotheses and models were prepared using advanced structural equation modeling methods, where Path analysis and direct and indirect effects between variables were explored. This approach has described the dialectic between organizational commitment and the components affecting organizational social responsibility in a scientific and practical way and revealed meaningful links between them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational social responsibility
  • organizational commitment
  • manufacturing companies