ارتباط بین استراتژی های بازاریابی مبتنی بر دانش فکری بانک های دولتی با جذب سپرده های قرض الحسنه با نقش میانجی سرمایه نوآوری

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی

2 استادیار گروه مدبریت دانشگاه پیام نور تهران، تهران ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

4 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی/راهبر بانکی بانک سپه

5 دانشجوی دکتری مدیریت

چکیده

هدف از این پژوهش ارتباط استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر دانش فکری با جذب سپرده های قرض الحسنه با متغیر میانجی سرمایه نوآوری در بانک های دولتی می باشد .این پژوهش از نظر روش جزو پژوهشات توصیفی و از نوع کاربردی می باشد. جامعه پژوهش شامل 161 بانک سپه در استان آذربایجان غربی می باشد که، از بین آنها تعداد 140 شعبه بعنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند روش جمع آوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه ای و میدانی بود. داده هایی که از طریق مراجعه به پایگاه های اطلاعاتی و مدیریت مالی بانک های مورد مطالعه و توزیع پرسشنامه گردآوری و به روش تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی و آزمون تحلیل عاملی درجه دوم مورد تحلیل قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از آزمون دوربین واتسون و برای آزمون فرضیات این پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. با توجه به نتایج پژوهش استراتژی بازاریابی با متغیر میانجی سرمایه نوآوری(002/0p=) و استراتژی بازاریابی (005/0p=) و سرمایه نوآوری (003/0p=) توانسته اند بر جذب سپرده های قرض الحسنه تأثیر گذار باشد. این پژوهش نشان دادکه، افزایش قیمت خدمات بانکی در درازمدت با توجه به وضعیت معیشتی ضعیف محدوده عملیاتی این بانک ها می تواند ضربات گسترده‌ای بر عملکرد آنها بر جای گذارد. لذا اتخاذ تدابیری چون افزایش تنوع خدمات جهت گسترش حیطه تسلط و مشتری گرایی برای نفوذ در بازارهای پنهان خارج از محدوده و پرکردن حفره های موجود در بازار می تواند بهترین گزینه برای افزایش جذب سپرده در اینگونه بانک ها باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between marketing strategies for the intellectual knowledge of the state bank with loan absorption and with mediating role of innovation capital

نویسندگان [English]

  • foad Kouhzadi 1
  • yousef Mohammad karimi 2
  • adib eghbalyar 3
  • Ali Tavakouli 4
  • siavash abbas pourazar 5
1 دکتری مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی
2 استادیار گروه مدبریت دانشگاه پیام نور تهران، تهران ایران
3 Master of Business Administration
4 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی/راهبر بانکی بانک سپه
5 PhD student in management
چکیده [English]

The purpose of this research is to relate the marketing strategies based on intellectual knowledge with the attraction of good loan deposits with the mediating variable of innovation capital in state banks. This research is a descriptive and applied research in terms of method. The research community includes 161 Sepeh banks in West Azarbaijan province, of which 140 branches were studied as a sample. The method of data collection was library and field. The data were collected by referring to the databases and financial management of the studied banks and distributing the questionnaire and analyzed by Pearson's correlation coefficient analysis, linear regression analysis, and quadratic factor analysis test. Durbin-Watson's test was used to analyze the data, and structural equation modeling was used to test the hypotheses of this research. According to the results of the research, marketing strategy with the mediating variable of innovation capital (p=0.002), marketing strategy (p=0.005) and innovation capital (p=0.003) have been able to influence the attraction of loan deposits. This research showed that the increase in the price of banking services in the long term due to the poor living conditions of the operating range of these banks can have a wide impact on their performance. Therefore, taking measures such as increasing the variety of services to expand the area of dominance and customer orientation to penetrate hidden markets outside the scope and fill the holes in the market can be the best option to increase deposit attraction in such banks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual capital
  • marketing strategy
  • innovation capital
  • state banks

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 06 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 دی 1402