تاثیر فناوری و دانش بازاربرتمایل مالکان کارآفرینی به نوآوری بنیادین

نوع مقاله : مقاله علمی-پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت بازرگانی، واحد آبادان،دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.

چکیده

در جهان در حال تغییر امروزی، سازمان‌ها در راستای ارتقای مزیت رقابتی و اطمینان از بقای خویش، محکوم به خلاقیت و نوآوری می‌باشند؛ چرا که مشکلات کنونی سازمان‌ها با راه‌حل‌های پیشین، حل‌شدنی نیست و شرایط محیط سازمان به گونه‌ای پیچیده، پویا و نامطمئن گردیده که سازمان‌ها دیگر نمی‌توانند بدون توجه به نوآوری، از بقای بلندمدت خود اطمینان داشته باشند.

هدف :امروزه نوآوری رادیکال می تواندیکی ازمنابع اصلی مزیت رقابتی وبقای بلندمدت برای سازمان هاباشدازویژگی های این نوآوری می توان به ارائه قابلیت های جدیدبه بازارومحیط وبهبوددرخورتوجه مواردشناخته شده قبلی کسب وکاراشاره کرد.لذا هدف پژوهش حاضر تاثیر فناوری و دانش بازاربرتمایل مالکان کارآفرینی به نوآوری رادیکال می باشد.

روش: روش پژوهش، کمّی و به صورت پیمایش است که با ابزار پرسشنامه استاندارد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، مالکان شرکت های کوچک عمدتاً نوپا و شامل 400 شرکت بوده ملاک انتخاب مدیران جهت وارد شدن در نمونه آماری، داشتن مجوز کسب و کار از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان و فعال بودن کسب و کار بوده است. حجم نمونه پژوهش با روش نمونه‌گیری دردسترس و با استفاده از فرمول کوکران، 196 مدیرکارآفرین بدست آمده است.پس از بررسی روایی و پایایی داده های گردآوری شده، به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس و از طریق آزمون معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: در نهایت، مشخص شد فناوری ودانش بازاربرتمایل مالکان به کارآفرینی موثراست .

نتیجه گیری:می توان باشناسایی فناوری مرتبط بافعالیت کارآفرین ودانش بازارباعث تقویت وگسترش هرچه بیشتر فعالیت های کارآفرینی گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of technology and market knowledge on the propensity of entrepreneurial owners to radical innovation

نویسنده [English]

  • mahtab ghorbani
Business Management Department, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran.
چکیده [English]

The impact of technology and market knowledge on the propensity of entrepreneurial owners to radical innovation

Abstract

purpose:Today, radical innovation can be one of the main sources of competitive advantage and long-term survival for organizations. Among the features of this innovation, we can refer to the provision of new capabilities to the market and the environment, and to the improvement of previously known business cases. Therefore, the purpose of this research is the impact of technology and market knowledge on the tendency of entrepreneurial owners to radical innovation.

Method: The research method is quantitative and in the form of a survey, which was done with a standard questionnaire. The statistical population of the research was the owners of small companies, mostly start-ups, and included 400 companies. The criteria for selecting managers to enter the statistical sample was having a business license from the General Department of Cooperative, Labor and Social Welfare of Khuzestan province and being active in the business. The sample size of the research was obtained with the available sampling method and using the Cochran formula, 196 business managers were obtained. After checking the validity and reliability of the collected data, it was analyzed with the help of SmartPLS software and through the structural equation test. they got

Results: Finally, it was found that technology and market knowledge are effective on owners' inclination to entrepreneurship.



Conclusion: It is possible to strengthen and expand entrepreneurial activities by identifying technology related to entrepreneurial activity and market knowledge.

Keywords:

Radical innovation,technology,marketknowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Radical innovation
  • technology
  • marketknowledge

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 30 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 06 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 06 دی 1402