اثر نفوذ اجباری و غیر اجباری اجتماعی ، هنجارهای اجتماعی

نوع مقاله : استخراج از پایان نامه کارشناسی ارشد

نویسنده

پیام نور البرز

چکیده

چکیده



رفتار خرید هر شخص ماهیتی دینامیک دارد و عوامل چهارگانه، بیشترین تأثیر را روی این رفتار بجا میگذارند. این عوامل به جنبههای فرهنگی، اجتماعی، شخصی و روانی مربوط هستند. این عوامل کمک کرده تا الگوها یا روندهای خرید مصرفکنندگان دائمی )روزمره( را تشخیص داد. این پژوهش به بررسی اثر نفوذ اجباری و غیر اجباری اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و یادگیری مبتنی بر مشاهده بر رفتار خرید عجوالنه از طریق متغیرهای میانجی کمبود درک شده و احساس پشیمانی )مورد مطالعه: فروشگاه اتکاء شهرستان همدان( می پردازد. این مدل با تجزیه و تحلیل پاسخ های نظرسنجی جمع آوری شده از 274 کارمندان و مشتریان فروشگاه اتکا با SPSS و Smart PLS مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج نشان داد که متغیرهای کمبود درک شده و احساس پشیمانی بر رفتار خرید عجوالنه و متغیرهای ) نفوذ اجتماعی غیر اجباری، هنجارهای اجتماعی و یادگیری مبتنی بر مشاهده( بر کمبود درک شده تأثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین کمبود درک شده و احساس پشیمانی، بر رابطه بین متغیرهای ) نفوذ اجتماعی غیر اجباری، هنجارهای اجتماعی و یادگیری مبتنی بر مشاهده( و رفتار خرید عجوالنه در فروشگاه اتکاء شهرستان همدان نقش میانجی دارد. در نهایت نیز متغیر نفوذ اجتماعی اجباری بر کمبود درک شده اثر مثبت و معنی داری نداشته و کمبود درک

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of forced and non-forced social influence, social norms

نویسنده [English]

  • moslem torkashvand
payam nour universtiy - alborz province
چکیده [English]

Abstract



Every person's buying behavior is dynamic in nature and four factors have the greatest impact on this behavior. These factors are related to cultural, social, personal and psychological aspects. These factors have helped to identify patterns or buying trends of regular (daily) consumers. This research investigates the effect of forced and non-forced social influence, social norms and observation-based learning on impulsive buying behavior through the mediating variables of perceived lack and feeling of regret (case study: Atka store in Hamadan city). This model has been tested by analyzing the survey responses collected from 274 employees and customers of Atka store with SPSS and Smart PLS. The results showed that the variables of perceived scarcity and feeling of regret have a positive and significant effect on impulsive buying behavior and the variables (non-forced social influence, social norms and observation-based learning) have a positive and significant effect on perceived scarcity. Also, perceived lack and feeling of regret have a mediating role on the relationship between variables (non-compulsory social influence, social norms and observation-based learning) and hasty buying behavior in Atka store in Hamedan city. Finally, the forced social influence variable did not have a positive and significant effect on the perceived lack, and the perceived lack and feeling of regret did not play a mediating role on the relationship between forced social influence and hasty buying behavior in Atka store in Hamadan city.

Key words: forced social influence, social norms, hasty buying behavior, perceived scarcity, trust store


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 تیر 1402
  • تاریخ دریافت: 10 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 09 تیر 1402