The effect of the metaphysical environment on the satisfaction and repeat purchase of customers; The role of perception

Document Type : The scientific research paper

Authors

1 Department of Business Management, Khoramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khoramshahr, Iran

2 Department of Management, Khorramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khorramshahr, Iran

Abstract

Abstract

Restaurant customers usually buy a service with several evaluation criteria at the same time. Typically, the purchase decision may be made by considering things such as service quality, delivery speed, price, and other specific purchase motives. This research was conducted with the aim of investigating the effect of the physical environment on the satisfaction and repetition of customers' purchases with regard to the role of perception (dining halls and fast foods in Arvand Azad Zone).

The research is a descriptive-survey research in terms of applied purpose and based on the nature and method. The statistical population in this research is all customers of the food industry, especially ready-to-eat foods in restaurants and fast foods in Arvand Free Zone. The statistical sample was selected using Cochran's formula for limited societies with the number of 384 companies and stratified random sampling method. The tool used in this research is a localized and developed questionnaire of 33 questions taken from the research of Chen and Fiore (2017). The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha test, in order of physical environment 0.91, perception 0.87, repeat purchase 0.88 and satisfaction 0.83. Also, the validity was confirmed using factor analysis with the value of KMO=0.881. Data analysis was done using SPSS.22 statistical software and AMOS structural equations program.

The physical environment and the right price are two essential elements that determine the level of customer satisfaction and ultimately increase customer loyalty.

Keywords

Main Subjects


حسین زاده شهری، معصومه؛ خسروی، محمدعلی )1399(. تأثیر تصویر فروشگاه ب ر قص د حمای ت و وف اداری مش تری)م ورد
مطالع ه :فروشگاه دیپلمات(، نشریه مدیریت بازرگانی، 2)3(، .52-29
دهدشتی شاهرخ، زهره و محمد ی، علی،1395،تاثیر محیط فیزیک ی و اجتماعی بر وفاداری مشتری با نقش میانجی گری رضایت
.https://civilica.com/doc/958232،مشتری
دهدشتی شاهرخ، زهره؛ عقیلی، خدیجه . )1395(. تأثیر راحتی استفاده از خدمات بر تبلیغات ده ان ب ه ده ان و قص د خری د مج دد
فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 5 36. .15-
رحیم نیا، فریبرز؛ هرندی، عطاهلل؛ فاطمی، سیده زهرا)1391(، تأثیر ک یفیت رابطه با مشتری بر ک یفی ت ادراک شده و وفاداری مشتریان
مورد مطالعه: هتل های پنج ستاره کالن شهر مشهد، مجله علمی پژوهشی پژوهش های مدیریت عمومی سال پنجم پاییز 1391
شماره .17
کروبی، مهدی؛ فیاضی، مرتضی)1391(، تأثیر محیط فیزیکی بر ادراک مشتریان از ک یفی ت خدمات درصنعت هتلداری مطالعه
موردی هتلهای استقالل، انقالب و کوثر تهران«، فصلنامه گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ.
محمودی، ادریس؛ ساالری، زهرا؛ خلیلی پور؛ حاتم، حس ینی سرتشنی زی)1400(، تأثیر محیط فیزیکی بر ادراک از قیمت، رضایت و
وفاداری مشتریان )مورد مطالعه: رستورانها ی شهر اهواز(، مجله مطالعات رفتار مصرف کننده، دانشگاه کردستان، صص .58-84
نجفی زاده، نادرالسادات؛ میرزایی، علی اکبر)1397(، بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی خدمات بر ارزشهای درک شده، رضایت و نیات
رفتاری مشتری در رستوران، مجله مدیریت بازاریابی، شماره ،39 صص.37-54
Abaza, H. & Hamwey, R. (2020). Integrated assessment as a tool for achieving sustainable trade
policies. Environmental Impact Assessment Review, 21 (6), 481-510.
-Adly, M. I. & Eid, R. (2020). Measuring the perceived value of malls in a non-Western context:
the case of the UAE. International Journal of Retail & Distribution Management, 43 (9), 849-
869.
Çetinsöz, B. C. (2019). Influence of Physical Environment on Customer Satisfaction and Loyalty
in Upscale Restaurants. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 700-716.
Han, H., & Ryu, K. (2009). The roles of the physical environment, price perception, and
customer satisfaction in determining customer loyalty in the restaurant industry. Journal of
Hospitality & Tourism Research, 33(4), 487-510.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2020). Marketing Management 14th Edition. New Jersy: Pearson
Education. Published by Prentice Hall.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2020). Marketing Management 14th Edition. New Jersy: Pearson
Education. Published by Prentice Hall.