%0 Journal Article %T کسب مزیت رقابتی ؛ شاخصی نو در استقرار اثر بخش تجارت الکترونیک %J مدیریت بازاریابی هوشمند %I دانشگاه نبی اکرم(ص) %Z 2783-5405 %A قلیپور, وحید قلیپور %A دانشور, سهیلا %A مسعودی, حسن %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 2 %N 5 %P 156-178 %! کسب مزیت رقابتی ؛ شاخصی نو در استقرار اثر بخش تجارت الکترونیک %K تجارت الکترونیک %K ضرورت تجارت الکترونیک %K امنیت تجارت %R %X تجارت الکترونیک واژه ای است که امروزه در مقالات و ادبیات بازرگانی و تجاری و رسانه های عمومی بسیار به گوش می رسد. این پدیدة نوین به دلیل نو پا بودن و همچنین کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد. تجارت الکترونیکی به معنای عام مبادله کالا و خدمات از طریق شبکه های رایانه ای است و مزایای اقتصادی زیادی از جمله ایجاد اشتغال، کاهش تورم، گسترش بازار، افزایش رقابت، ارتقای بهره وری و ایجاد امکان فعالیت برای بنگاه های کوچک و متوسط (SMES) را بدنبال داردبدون وجود استراتژی مناسب تجارت الکترونیک ممکن است کلیه تلاش های شرکت در استقرار تجارت الکترونیک با شکست مواجه شده و ضمن اتلاف منابع مالی، انسانی و زمانی حتی بقای سازمان نیز با تهدید روبرو شود. گام اولیه و اساسی تدوین استراتژی بدون شک تدوین و طراحی اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک در چارچوب سلسله مراتب اهداف یعنی چشم انداز، رسالت و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمانی است.. مزایای سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و بهره گیری ازآن در زمینه تجارت را بیان می کند و ابراز می دارد که مزایای ناشی از فناوری اطلاعات سبب بهبود رابطه سازمان با مشتری و ایجاد مزیت رقابتی در تجارت الکترونیک می شود. در این مقاله برآنیم تا به بررسی مفهوم تجارت الکترونیکی و کسب مزیت رقابتی درآن بپردازیم. %U https://www.jnabm.ir/article_248397_de9d740f88260693e10e8ac60ae4ac64.pdf