%0 Journal Article %T بررسی بازار رقابتی محصول و معیارهای گوناگون کیفیت سود (مورد مطالعه : شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران) %J مدیریت بازاریابی هوشمند %I دانشگاه نبی اکرم(ص) %Z 2783-5405 %A طالب, عمادالدین %D 2021 %\ 11/10/2021 %V %N %P - %! بررسی بازار رقابتی محصول و معیارهای گوناگون کیفیت سود (مورد مطالعه : شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران) %K رقابت بازار محصول.مربوط بودن ارزش %K زمانبندی سود %K ضریب واکنش سود %R %X چکیده هدف این پژوهش بررسی بازار رقابتی محصول و معیارهای گوناگون کیفیت سود مبتنی بر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. دوره زمانی پژوهش، 1381-1391 بوده و 230 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده است. به دلیل ماهیت متغیرهای پژوهش، دوره زمانی نهایی پژوهش منوط به سال‌های 1387 الی 1391 گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در حالت تلفیقی(ترکیبی)، از مدل‌های رگرسیونی چند متغیره در نرم‌افزار اقتصادسنجی EViews 6 استفاده شده است. در این پژوهش، معیارهای مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار شامل مربوط بودن ارزش، زمانبندی سود و ضریب واکنش سود، متغیر وابسته و رقابت بازار محصول، متغیر مستقل بوده و از متغیرهای کنترلی مؤثر بر کیفیت سود شامل نوع حسابرس، به موقع بودن گزارشگری مالی، شاخص سودآوری، اندازه شرکت، نسبت اهرمی، گزارش زیان توسط شرکت، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری و نوسان‌پذیری فروش نیز استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که رقابت بازار محصول بر روی معیارهای مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار، تأثیر نداشته است. دیگر نتایج حاکی از تأثیر مثبت سودآوری و تأثیر منفی نوسان‌پذیری فروش بر معیار معکوسِ زمانبندی سود، همچنین تأثیر مثبت سودآوری و تأثیر منفی گزارش زیان توسط شرکت بر معیار معکوسِ ضریب واکنش سود می‌باشد. %U